Beretninger - Samsynsproblemer og genoptræning


Anne-Sofie - 17 år - 2014

Læste langsomt og var træt i hovedet hele tiden.

Hej Thomas

Da jeg kom op til din "klinik" første gang, var jeg bange for, at jeg bare vrøvlede, og der egentlig slet ikke var noget at træne. At jeg ville blive til grin, fordi du ville sige, at der slet ikke var noget galt.

Min koncentration var i bund, og hver gang vi skulle skimme tekster igennem i klassen, glemte jeg altid, hvad det var jeg lige havde læst, når vi bagefter skulle gennemgå det. Men jeg tænkte egentlig ikke så meget over det, for jeg har jo aldrig prøvet andet.

- Når jeg sagde til mine forældre, at jeg læste langsomt og gik og var træt i hovedet hele tiden, svarede de bare; "Anne Sofie, det er jo bare noget, du føler. Du har altså altid læst meget da du var mindre, det er naturligt, at man begynder at interessere sig for noget andet, når man bliver ældre". Det har de selvfølgelig også haft ret i, men jeg følte bare, at der var et eller andet galt - men vidste det jo ikke med sikkerhed, så jeg ville ikke pylre.

Jeg er rigtig rigtig glad for, at jeg kom op til dig, selvom jeg var nervøs for det.

Nu er jeg blevet meget hurtigere til at læse, min hastighed blev jo egentlig fordoblet! Og så trykker det ikke i mit hoved længere, jeg får mindre migræne, og jeg har meget lettere ved at koncentrere mig i længere tid - nu kan jeg lave alle mine lektier på en time, fordi jeg er koncentreret i den time. I stedet for at jeg fordeler lektierne over en hel dag, og ikke føler at jeg når at have helt fri på noget tidspunkt.

Det er virkelig dejligt, og jeg er simpelthen så glad for at jeg kom op til dig og fik gjort noget ved problemet!

Det har været en fantastisk investering, det er det hele værd!

Tusind tusind tak for det mr. mirakelmager!

Anne Sofie


Dinna - 26 år - 2014

Fra sygeseng til studenterhue, fra førtidspension til førsteklasses studerende.

Det var hvad der skete, da jeg som 16 årig blev sparket i hovedet af en hest. Hverdagen blev vendt på hoved og studieliv, venner og konkurrenceridning blev byttet ud med mørklægningsgardiner og isolation på værelset. Jeg magtede ingenting. Jeg havde konstant hovedpine. Mine øjne blev generet af den mindste bevægelse eller lys. Jeg kunne ikke fokusere, læse, var konstant svimmel og blev køresyg, så snart bilen begyndte at rulle. Derudover havde jeg store problemer med at håndtere alle former for lyd.

Dette var starten på et langt forløb frem i mod endnu engang at få et almindeligt liv. De først par år var jeg sengeliggende. Jeg var til mange undersøgelser og hos mange specialister, der alle hev sig i håret for at knække koden, men ingen kunne finde en løsning og min egen læge opgav med meddelelsen: ”Du bliver nok aldrig rask”. Det gjorde ondt – rigtig ondt. Da jeg blev 18 år ville kommunen sende mig på førtidspension. Heldigvis havde jeg nogle forældre, som ikke gav op og satte sig på tværs af kommunens planer. I stedet skulle der kæmpes. Hver dag var en kamp, men også en sejr. Med tiden blev tingene langsomt bedre, og jeg kunne være mere og mere oppegående.

Efter ca. 3 år kunne jeg mobilisere så meget viljestyrke, at jeg kunne passe et deltidsjob og som årene gik, blev det lettere og lettere. Alt dette så fint ud på overfladen, og når man tænker på udsigterne årene forinden, var det jo fryd og gammen, at jeg nu ikke længere var lænket til sengen i mit mørke værelse. Efter 8 år havde jeg det så godt, at den kvalte drøm om studenterhue og videregående uddannelse igen begyndte at dukke op i hukommelsen. Men der var et problem – et stort problem, som havde forfulgt mig som en skygge siden den dag, hvor min hverdag pludselig blev vendt på hoved. Fra den dag af kunne jeg ikke læse. Eller jo, det er en sandhed med modifikationer, jeg kunne jo læse, men der gik ikke mere end nogle få linjer af gangen før bogstaverne gled ud og blev til en grå masse. Jeg kunne ikke holde fokus, og hovedpinen kom tilbage for fuld styrke. Mine øjne sveg, og jeg blev så træt som et helt alderdomshjem, så snart jeg forsøgte mig med læsningen.

Jeg havde for år tilbage hørt om synstræning, men på daværende tidspunkt magtede jeg ikke at gå i gang med det og kunne i øvrigt heller ikke læse de små bogstaver på firmaets hjemmeside. I stedet faldt jeg senere over synstræningsklinikken i Billund og ringede med det samme til Thomas. Jeg mærkede straks den hjertevarme stemning i røret og bestemte mig for, at det måtte prøves. Da jeg havde været til første konsultation, var jeg ikke i tvivl – dette her ville helt sikkert hjælpe mig til at nå min drøm.

Der blev trænet og lagt rigtig mange timer i, men det bar frugt og efter 8 måneder tog jeg springet og startede på Grenå Gymnasium for at læse HF. Det er nu ved at være et år siden, og jeg har nydt hver en dag. Det har været en helt fantastisk oplevelse pludselig at kunne gøre det, man troede var umuligt. Jeg afsluttede første år med super karakterer og fik 12 i alle eksamenerne, så dette har været en helt fantastisk rejse.

En stor tak skal lyde til synsklinikken i Billund, som har hjulpet mig til at nå dette mål. Givet mig redskaber til at genoptræne, hvad andre anså som umuligt. Min balance, mit syn og min motorik er virkelig blevet forbedret markant, og min hverdag er nu fyldt med overskud og glæde til livet samt al den læring, der venter forude. Så at gå fra sygeseng til studenterhue, fra førtidspension til førsteklasses studerende, kunne jeg ikke have klaret uden al den hjælp og træning, jeg har modtaget af Thomas.


Emma - 8 år - 2015

Det at gå op for os, at Emma havde svært ved at læse og skrive.

Emma har altid været glad for at gå i skole. Hun har gå-på-mod og lysten til at lære nyt, men i 2. klasse begyndte det for alvor at gå op for os, at Emma havde svært ved at læse og skrive. Hun havde svært ved at koncentrere sig mere end 5 minutter, gned sig meget i øjnene og gabte, gættede og søgte hele tiden hjælp i billederne, sad meget uroligt på stolen, nævnte flere gange, at tingene var dobbelte.  

Der blev gjort meget fra skolens side. Hun fik en sansepude, indlæring via spil og leg samt ekstra læseundervisning af flere omgange.

På daværende tidspunkt blev det også drøftet, om hun eventuelt kunne være ordblind.

Emma mistede mere og mere lysten til at lære at læse og skrive. En god ven fortalte os om Syn og Udvikling i Billund, som vi kontaktede.

Vores første møde i Billund var meget positivt, specielt for Emma. Vi mødtes med Betina som grundigt undersøgte Emmas øjne og spurgte ind til forskellige ting.

Emma siger selv, hun følte, at der endelig var en, som forstod hende. Betina kunne hjælpe Emma med at sætte ord på det, hun oplevede, nemlig at ordene var forskudt for hende, og det gav håb og motivation for Emma.

Betina fortalte os, at Emma havde problemer med sit samsyn, hvilket kan medføre hovedpine, koncentrationsproblemer, lille udholdenhed og problemer med hukommelsen.

Vi startede forløbet og blev fra starten gjort opmærksomme på, at der skulle lægges tid og kræfter i dette i hjemmet. Emma fik 6 øvelser, som vi skulle træne hjemme hver dag i 20-30 minutter. Vi besøgte hver 3.- 4. uge klinikken i Billund og fik nye øvelser tildelt. Emma var altid spændt på, hvad Betina havde fundet på til hende og specielt, hvilke ting vi skulle låne med hjem såsom balancebom, sjippetov, bolde osv.

Det var hårdt arbejde, og der var da også dage, hvor vi næsten var ved at give op. Når man kommer træt hjem fra skole og arbejde, måske også efter fritidsaktiviteter, så kræver det energi at kaste sig over øvelser samtidig med, der skal laves lektier, mad mm. Vi besluttede os for at skære ned på fritidsaktiviteter og brugte energien på øvelserne. Vi kunne ret hurtigt mærke en forskel og fremgang hos Emma.

Efter 9 måneder sluttede vi forløbet med følgende resultat:

Emma har ikke mere problemer med dobbeltsyn, hun gnider sig ikke mere i øjnene eller gaber, hun roder ikke mere rundt i bogen, hun fordoblede sin læsehastighed.

Som Betina beskrev det for Emma : Da du startede, havde du slet ikke de rigtige redskaber at læse med. Det var som at skrælle 10 kg kartofler med en sløv kartoffelskræller. Det er irriterende, det tager lang tid, og mon ikke man opgiver, inden man er færdig.

Nu er Emma udstyret med de rigtige redskaber, og nu handler det om at få en masse læseerfaring.

Vi kan kun anbefale dette til andre, som har lignende problemer, men man skal være villig til at investere tiden i øvelserne i hjemmet. Dansk bliver aldrig Emmas yndlingsfag, men vi kan se, det var det helt rigtige for Emma, som nu har fået lysten til at læse igen.

Mange hilsner Henrik & Karin


Frederikke - 8 år - 2016

Skelen ændrede Frederikkes liv

Frederikkes liv ændrede sig drastisk en december morgen i 2008, da vi ved morgenbordet bemærkede, at hun pludselig skelede på hendes højre øje. Vi slog det i første omgang hen med træthed, men blev i løbet af formiddagen kontaktet af hendes vuggestue, da hun gik ind i ting. Vi hentede hende i vuggestuen, og kørte hende til øjenlæge. Hun var da 2 år gammel.

Øjenlægen kunne bekræfte, at der var en indad skelen på højre øje, men kunne ikke forklare hvorfor den var kommet så pludselig, og henviste os derfor til Kolding Sygehus.

Efter en MR scanning, rygmarvsprøve og mange undersøgelser kunne Kolding Sygehus ikke konstatere noget unormalt, og henviste os derfor til Øjenafdelingen på Vejle Sygehus.

I 2010 og 2011 gennemgik Frederikke to botox behandlinger, med henblik på at lamme øjenmusklen, genoprette balancen og få hendes skelen til at forsvinde. Desværre havde behandlingerne ikke den ønskede virkning på lang sigt. Derfor valgte vi i 2012 i samråd med Vejle Sygehus at lade Frederikke skele operere. En operation der forløb vellykket, og efterfølgende var hendes skelen forsvundet. Vi blev dog gjort opmærksom på, at det nødvendigvis ikke ville holde altid.

I løbet af efteråret 2014 kunne vi se, at hun igen langsomt begyndte at skele mere og mere på hendes højre øje og blev derfor bekymret for, hvilken betydning det kunne have på hendes læseevne, da hun som pige i 2. klasse var begyndt at læse mere og mere. Derfor valgte vi at kontakte Syn og Udvikling i Billund, og startede et forløb hos Thomas i oktober 2014.

Den første test bekræftede os desværre i, at hendes færdigheder ikke var optimale: Hun havde dobbeltsyn, intet samsyn, svært ved at skelne små bogstaver fra hinanden, dårlig balance, osv. Trods alle hendes problemstillinger havde hun dog til vores og Thomas’ store overraskelse en alderssvarende læsehastighed. Noget som vi dog ikke skulle forvente ville fortsætte, i takt med at læsningen ville blive mere og mere krævende, jo længere hun kom op i klasserne.

I gennem de næste 6 måneder trænede Frederikke ca. 20 minutter hver dag en masse forskellige øvelser ift. at forbedre hendes læse- og indlæringsevner. Vi oplevede, at den begynde skelen, som vi havde set igen, var forsvundet – især bemærket ved at familie og venner ikke nævnte hendes skelen mere, netop forbi den var forsvundet.

Det var dog med en smule nervøsitet, at vi i april 2015 tog den afsluttende test hos Thomas, for havde øvelserne det seneste halve år virkelig båret frugt? Vi kunne heldigvis konstatere, at hun havde forbedret hendes færdigheder på næsten alle parametre – og hendes læsehastighed var forbedret fra 161 til 263 ord pr. minut – en imponerende læsehastighed af en pige på 9 år.

Frederikke er nu 10 år og går i 3 klasse. Hun har i mellemtiden fået briller, men har bevaret hendes gode læsefærdigheder. I sidste måned deltog hun i en motoriktest for 3. klasses elever, og kunne som en af de eneste elever i hendes klasse gennemføre alle øvelserne. Resultatet havde helt sikkert været et helt andet, hvis vi ikke havde gennemgået et forløb hos Thomas.

Vi har aldrig fået en lægelig forklaring på, hvorfor hun pludselig begyndte at skele.


Gitte - 13 år - 2013

Læseproblemer fik den glade pige til at forsvinde.

Det startede, da Gitte gik i 3. klasse 2010, hun er en glad og positiv pige, er meget glad for at gå i skole, til skole hjem samtaler ligger hun over middel, så alt er bare super duper til midt på skoleåret, så begynder det at svie i øjnene, når hun læser, lektier fylder mere i hendes hverdag, der væltes oftere et glas vand ved middagsbordet.

4. klasse 2011 i dansk kan klasselæreren ikke forstå, at Gitte ikke læser mere end lige det hun skal, da han synes, hun er en god læser, men flytter sig ikke længere. Lektier tager også længere tid at få lavet, det der måske ville tage en halv time tager nu en hel eftermiddag hun er nødt til at holde mange pauser, da øjnene svier, Gitte får hovedpine, har besvær med at holde fokus. Fritid er der ikke meget af, lektier fylder nu så meget, at den glade pige er forsvundet.

Vi tager da til optiker, får taget en synsprøve, vi får briller med hjem og en folder til Syn og Udvikling, vi giver brillerne en chance, men det dur ikke, der skal noget helt andet til. Sensommer/ efterår starter Gitte hos Thomas ved Syn og Udvikling, hvor der blev lavet et program tilpasset Gitte med øvelser, der skulle laves hver dag i ca. 20-30 min, hver 3. uge er vi i Billund i en periode på ca. 7 mdr.

Vi afslutter Maj 2012. I dag går der godt for Gitte igen. Hun ser lyst på fremtiden, har fået nogle redskaber med i rygsækken, som hun kan tage frem og bruge, hvis det bliver nødvendigt.

Vi takker Syn og Udvikling for deres gode arbejde og kan varmt anbefale det til andre.

Med venlig hilsen Gitte, Anna og Peder



Heidi - 49 år - 2014

Balance og udholdenhed havde det rigtig skidt.

Epileptiske anfald gennem tyve år, og problematikker med regnbuehindebetændelse med efterfølgende grå stær, havde sat sine spor.

Synsklinikken i Billund konstaterede, at koncentrationsevne, balance og udholdenhed havde det rigtig skidt. Synet var sløret, og jeg havde smerter i øjenmusklerne dagligt. TV-pakken havde jeg afmeldt, og bøgerne blev stående på hylden. At få nye briller ville ikke nytte noget. I hverdagen betød det også, at jeg foretrak at gå frem for at cykle. Var usikker på trapper, kunne ikke ramme tasterne korrekt på mobiltelefonen. Alt gik i et langsommere tempo, end det gør nu.

Efter fem måneders daglig træning er det blevet forbedret. Jeg har efterfølgende deltaget i et IT-kursus, og det gik fint, da jeg kunne læse og holde til at sidde ved en computer og var i stand til at huske det, jeg læste om. Derudover cyklede jeg de 5 km til og fra skolen, helt uden gener.

Nu arbejder jeg på et kreativt værksted som medhjælper, hvilket ikke havde været muligt før. Det er da klart, når mit syn er forbedret med hele 35 %

Flere positive "bivirkninger", her er nogle af dem:

Mindre lysfølsomhed

Bedre syn i mørke

Mindre højdeskræk

Mindre træthed og derfor mere overskud

Min specielle problemstillinger gør, at jeg fortsat må lave et par øvelser, og det gør jeg gerne.

Husk, at jeres egen indsats påvirker resultaterne.

1000 TAK til Synsklinikken og speciel tak til Thomas for god vejledning.


Helene - 9 år - 2013

Før plejede jeg at bumpe i sadlen, når jeg galopperede.

Da jeg var lille, skelede jeg rigtig meget og blev opereret 3 gange, da jeg var 1 år gammel. Jeg fik mine første briller, da jeg var 9 måneder gammel.

Da jeg gik i 3. klasse, havde jeg rigtig svært ved at læse, jeg byttede om på m og n, p og q, og b og d. Og læste rigtig langsomt. Jeg fik ekstra hjælp, men det hjalp ikke rigtig.

Min far og mor hørte så om synstræning og besluttede at prøve det. I 8 måneder trænede jeg stort set hver dag. Nogle af øvelserne var rigtig sjove, mens andre var dødkedelige.

Der gik ikke længe, før jeg blev hurtigere til at læse og kunne følge med i teksten på fjernsynet. Noget andet der blev bedre, var min balance. Før plejede jeg at bumpe i sadlen, når jeg galopperede til ridning, men nu kan jeg sidde ned, og jeg er også blevet rigtig sej til at springe.

Jeg blev færdig med mit 8 måneders program hos Thomas, og skulle så til tjek et halvt år efter. Der gik lidt kuk i planlægningen med at komme til Billund, så derfor gik der faktisk 1 år og 3 måneder, før vi kom ned til klinikken. Det gik bare super godt, alt hvad vi havde trænet for at opnå, var faktisk blevet ved med at blive bedre, efter vi var holdt op med den daglige træning. Jeg bliver stadig køresyg engang imellem, så derfor har jeg fået en mobil holder til at træne under bolden med, for det er ærlig talt lidt sjovere at kigge på Youtube klip, end at kigge på den orange bold. Og så skal jeg ellers bare snurre rundt.

Før havde jeg stort set ikke noget samsyn, men nu ser jeg faktisk med begge øjne og kan styre, hvordan de sidder. Det er blevet sådan, at jeg ser bedst uden briller, og jeg prøver nu med linser, men jeg synes egentlig, jeg ser allerbedst uden noget, så det er lidt svært at huske at tage linserne i.

Forleden var jeg i biografen med min veninde. Hun havde bestilt billetterne – til Vilde Rolf i 3D! Jeg var lidt bekymret, for jeg plejer ikke at kunne se 3D, men plejer at få ondt i øjnene og hovedet, hvis jeg prøver. Men det var fantastisk! Jeg kunne se hele filmen, og det så helt vildt ud, som alt nærmest hoppede ud af lærredet.


Henriette - 12 år - 2015

2 forskellige optikere meldte om at der skulle andet og mere til end briller.

Vi startede i marts måned 2014, efter at have hørt om klinikken via en optiker, Henriette havde fået lavet synstest ved 2 forskellige optikere, som begge mente, at der skulle andet og mere til end briller.

Henriette havde længe klaget, næsten dagligt i perioder over hovedpine, og at hun ikke kunne læse i mere end 5-10 min. uden at få ondt i øjnene. Det var også som om bogstaverne blev sløret, og hun sprang af og til en linje over. Teksterne på tv kunne hun heller ikke altid nå at få læst.

Vi kontaktede klinikken i Billund og fik en tid hos Betina. Den screening, der blev lavet på Henriette ved vores første besøg, bekræftede os i, at vi var nødt til at gøre noget. Vi fik fortalt betingelserne omkring træningen – 20-30 min. hver dag. Vi var alle 3 – far, mor og Henriette enige om, at det var det, vi skulle.

Det skulle vise sig at blive en laaaang sej kamp…Nogle af øvelserne klarede Henriette rigtig fint og næsten uden hjælp, og andre var virkelig en kamp for os, at få hende til – og så hver eneste dag… det var hun i perioder rigtig træt af. 

Det var dog alligevel som om, at som tiden gik, og hun begyndte at kunne se og mærke fremskridt, så fik hun lidt mere ”gejst”.

Henriette har aldrig læst en hel bog selv, vi satte som mål/”gulerod”, at når vi skulle til USA i juli 2014, så skulle hun have en bog med, som hun kunne læse selv (Det troede hun ikke helt på selv).

Månederne gik, og vi var i Billund ca. hver 3 uge – det blev sommerferie, og vi tog til USA.Henriette havde en bog med og kunne faktisk læse den – hver gang vi havde lidt ”ventetid”, eller inden hun skulle sove, læste hun – helt af egen fri vilje – DET var aldrig sket tidligere og hun klagede hverken over hovedpine eller ondt i øjnene.

Vi afsluttede forløbet i oktober 2014 – Henriette kan nu læse i op til 4 timer uden problemer, hun kan nemt nå at læse teksterne på tv, hendes balance er blevet bedre – før kunne hun falde over ”ingenting” og hun bliver ikke så nemt køresyg som tidligere.

Konklusionen på vores oplevelse med Klinik for Syn og Udvikling i Billund er, at vi er meget positive og glade for, at vi – og Henriette - tog "kampen" og holdt ud – og vi anbefaler gerne stedet til andre og fortæller også gerne positivt om Henriettes resultater.


Jan - 35 år - 2013

Problemer efter en arbejdsulykke.

Efter en grim arbejdsulykke tilbage i 1998 har jeg haft en del helbredsmæssige problemer som følge af ulykken. Der har været utallige besøg hos neurologer, øjenlæger, specialister m.m. med scanninger og undersøgelser. Stort set altid med samme svar: det er kroniske skader, og du må lære at leve med smerterne og problemerne. Endnu et besøg hos en øjenlæge resulterede i et råd om briller med prismer for at afhjælpe mit dobbeltsyn. Hos optikeren var resultatet et så stort antal prismer pr. øje, at han ikke rigtig kunne tro det. Det havnede i kategorien for svært synshandicappet med mulighed for offentligt tilskud til brillerne. Og faktisk var det ham, der satte mig i kontakt med Thomas og hans træningsprogrammer, da han syntes, det ville være en god mulighed for at nedbringe antallet af prismer.

Mine problemer er ret præcist formuleret på Syn og Udviklings hjemmeside under "samsynsproblemer og synsproblemer": voldsomt dobbeltsyn, slemme øjensmerter, øjenmigræne, kraftig hovedpine, balance problemer, koncentrationsbesvær og usikkerhed i trafikken samt søvnbesvær og tinnitus.

 Læsning var mere eller mindre håbløst, da jeg for det første ikke kunne huske, hvad jeg lige havde læst og samtidig fik meget ondt i øjnene af det.

Jeg fik lavet aftale med Thomas om en forundersøgelse, hvor det var en stor glæde og lettelse for mig, at jeg nærmest for første gang mødte en person, der virkelig forstod mine problemer og tog det meget seriøst. Efter undersøgelsen var Thomas klar på at give det et forsøg, hvis jeg selv var indstillet på at arbejde hårdt for sagen. Grundet de mange år med problemerne, og selve graden af dem, ville han ikke love nogle mirakuløse resultater men mente, at det ville være realistisk med en forbedring af mine problemer, hvis jeg vel at mærke selv ville give det en chance og arbejde hårdt for det.

Vi gik i gang med et program, og det var uden tvivl rigtig hård kost for mig i starten af træningen. Der blev virkelig pillet ved nogle meget fastlåste ting, specielt balancetræningen og træningen med øjenmuskulaturen var hård. Efter nogle måneder begyndte der at komme flotte fremskridt, og det gjorde, at jeg arbejdede endnu hårdere med træningen, da det var skønt at mærke fremskridtene, og det gav mod på mere. Under Thomas´ professionelle rådgivning fortsatte fremskridtene, og selvom Thomas flere gange måtte hive sig selv i håret over mine mærkelige øjne og måtte hive gamle metoder frem af skuffen, så var han hele vejen dybt engageret i projektet og en stor hjælp og motivation.

Den sidste måneds tid af træningen kunne jeg mærke, at fremskridtene udeblev, og det stagnerede med resultaterne. Vi blev enige om, at vi var nået til vejs ende med min træning og med flotte tilfredsstillende resultater. Miraklet udeblev, men jeg fik enormt meget ud af min træning. Specielt min balance blev markant forbedret, og jeg er nu også i stand til at kontrollere mit dobbeltsyn bedre end før. Samlet set en fin forbedring af alle mine skavanker, men "helbredt" er jeg ikke.

Jeg vil uden skyggen af tvivl anbefale andre at benytte sig af Thomas´ ekspertise og træningsprogrammer. Man skal være forberedt på selv at yde en stor indsats, da resultaterne ikke kommer af sig selv. Man er sammen med sin egen ihærdighed den vigtigste del af træningen. Thomas kommer med de forskellige spændende øvelser, og så er det op til én selv at træne hver dag i 30-60 min alt afhængig af øvelserne. Selvom det er 100 % brugerbetalt, kan det ikke gøres op i penge, hvor vigtigt det er at kontakte Thomas, hvis man selv eller ens børn har synsproblemer.

Jan


Jeanette - 37 år - 2016

Dobbeltsyn og problemer med at fokusere.

I februar 2015 gik jeg til optiker, da jeg gennem ca. 1 år havde oplevet ændringer ved mit syn. Jeg oplevede stigende tendens til hovedpine, at det imellem blev sløret foran skærmen og med dobbeltsyn, og at det blev sværere at fokusere. Da jeg havde skærm briller tænkte jeg, at det nok var tid til at få dem reguleret og en reminder om at få dem brugt.

Hos optikeren var meldingen klar; dit syn er faktisk ok! Dog er der samsyns-problemer og det kan KUN optimeres via træning. Der var intet quic fix, og nu løser vi det her med en ny brille. Jeg blev anbefalet at kontakte Klinik for Syn og Udvikling og tænkte, at det da nok var nogle få øvelser og 14 dage, så var det klaret. Jeg fik lavet indledende test, svarede på Betinas spørgsmål, og det blev klart for mig, at det nok var lidt mere end 14 dage og få øvelser. Men jeg var frisk og klar til at få løst nogle af mine daglige udfordringer med mit syn.

Det var hårdt arbejde med øvelser hver dag. Det gik op for mig, at balance og syn hænger meget sammen, og øvelserne har derfor været både udfordrende, varierede, svære, sjove og engang imellem også svære at nå. Det har været med balance bom, bolde hængende i loftet, pirat klap for øjet, klodser og andet sjovt udstyr (til stor morskab for mig selv og især børnene). Heldigvis har Betina tænkt ind i øvelser og proces, at der er et liv ved siden af synstræningen, og der kan fint lægges en ekstra periode ind, hvis der er behov for det. Det må ikke blive for sur en pligt, for så giver træningen ikke optimal effekt. Så dialogen og samarbejdet mellem dig og fagpersonen er vigtigt.

I processen var det svært at se og mærke, om det forandrede noget markant, men hen mod slutningen blev det tydeligt for mig, at der var sket positive forandringer; mindre hovedpine, nemmere ved at fokusere på skærmen og på ansigter og bedre balance.

Ved den afsluttende ”test” var der klare forbedringer. Jeg læser hurtigere og med færre fejl. Afstanden, hvor jeg kan fokusere og bruge samsynet er blevet markant længere. I min hverdag oplever jeg, at jeg ikke længere skal bruge fingrene til at følge fx en liste og jeg har stort set ikke hovedpine, når jeg er på job. Jeg måtte tidl. spise en del smertestillende for at fungere i løbet af ugen, og det er stort set slut nu.

Det er en investering at sætte fokus på syns træning og indebærer især ens tid. Men da synet er så ekstremt vigtigt i alle henseende, kan jeg kun anbefale at komme ud til en forsamtale og test hos Klinik for Syn og Udvikling. Det kan give dig markant bedre syn og dermed livskvalitet.

Jeanette


Jesper - 11 år - 2012

Synstræning hjalp Jesper af med samsynsproblemer.

Vores dreng Jesper har i hele sin tid i skolen haft problemer med stavning og læsning. Han blev tilbudt mange læsekurser, men der skete ikke rigtig nogen fremgang med læsningen. Han gættede sig ofte frem via billedstøtte. Vi syntes, at det var meget mærkeligt, da Jesper ikke havde problemer med at stave ordene, hvis vi sagde bogstaverne højt. Det gik ham meget på, at kan ikke kunne læse, og det gik ud over selvværdet. Jesper døjede også meget med køresyge, og vi måtte af og til stoppe med en køresyg dreng, når vi skulle i sommerhuset.

En af Jespers venner havde også læseproblemer, og det var via ham, vi hørte om Syn og Udvikling. Da vi så folderen ”Når indlæringen driller” kunne vi genkende næsten alle de symptomer, der var listet op på bagsiden. Vi bestilte en tid i klinikken, her blev vi mødt af Betina, der heldigvis kunne hjælpe Jesper.
Det viste sig, at Jesper havde samsynsproblemer, som var skyld i, at han ikke kunne holde styr på bogstaverne, han kunne ikke huske, det han læste og sprang frem og tilbage i teksten.
Efter et forløb med 12 besøg hos Syn og Udvikling, hvor han har fået et træningsprogram med 20 minutters daglig træning, har han trænet sine øjne og lavet koordinationsøvelser, og det går nu meget bedre med Jesper. Han kan huske, det han læser, og han springer ikke frem og tilbage på linjerne. Der er heller ikke problemer med køresyge mere, i sommerferien kørte vi 2000 km uden problemer. Det der nu er udfordringen er, at Jesper nu går i 7.klasse og har en masse at indhente, i overbygningen har man ikke ressourcer til at give ekstra læsestøtte, vi har derfor fået kontakt med en FEGU konsulent, som kan støtte op om Jespers læse- og staveudvikling, Jesper ser lyst på fremtiden og læser nu gerne i fagbøger om biler, traktorer og 2. verdenskrig.
Vi er så glade for, at vi fandt ud af, at Betina kunne hjælpe Jesper med sine samsynsproblemer. Vi har lige været til tjek efter afsluttet synstræning og kan se, at Jesper stadig er på rette vej.


Jesper - 13 år - 2016

Har fået styr på øjenmotorikken og dermed sit dobbeltsyn via synstræningen

Jesper har altid været en stille og rolig dreng. Han tog lang tid om at lære at gå og cykle, og har altid været meget forsigtig i alt, hvad han har foretaget sig.
Han har gennem alle årene i skolen haft langsom indlæring og ikke gidet at lave skolearbejde eller læse en bog. Han havde svært ved at holde koncentrationen, når der skulle læses mm. Han gned sig i øjnene efter kort tid.
Han har heller aldrig synes, at det var sjovt at dyrke idræt.

Han fortalte selv en dag, at han så dobbelt, og det havde han vist altid gjort. Vi fik ham testet ved en skele-ekspert i Vejle og ja, han så dobbelt. Efter lidt ikke effektiv selv-træning, skulle der ske noget andet. Vi havde hørt om samsynstræning, så vi undersøgte markedet. Vi valgte klinikken for Syn og Udvikling i Billund. Da vi startede, var Jesper 13 år og gik i 7. klasse.

Træningsforløbet blev en succes-oplevelse for Jesper. Thomas var god til at fange Jespers interesse og give ham ”opgaver”, der var tilpas udfordrende. Jesper så frem til hvert besøg og fik godt med ros og engang imellem en lille ”det tror jeg faktisk godt, du ka’ gøre bedre” for at skubbe på og udfordre ham til at overholde den daglige træning. Intervallerne mellem besøgene var typisk 3-4 uger, og efter hvert besøg var motivationen igen i top til at træne løs.

Jesper har fået styr på øjenmotorikken og dermed sit dobbeltsyn via synstræningen. Nogle af de ”motoriske begrænsninger”, som han havde med balance og usikkerhed, blev også udfordret og forbedret. Herudover fik han forskellige værktøjer til at huske og lære. Han er klart blevet hjulpet, og det går meget lettere med de boglige fag og mht. til sporten, og så er badmintonbolden blevet meget lettere at ramme.

Vi er tilfredse med forløbet og resultatet.


Laura - 10 år - 2012

Læsebesvær, hovedpine og svært ved at koncentrere mig.

Før jeg kom op til Thomas havde jeg tit ondt i hovedet og kunne ikke læse mere end 15-20 minutter ad gangen. Mine øjne blev trætte af at læse i længere tid, og mine øjne begyndte at ryste.

Så tog vi til en optiker, fordi vi troede jeg skulle have briller, men han sagde, at det behøvede jeg ikke. Optikeren sendte mig videre til Thomas. Da jeg kom op til Thomas første gang, fik vi en masse øvelser, som vi gennemgik, og vi hørte også hvordan det fungerede. Alle de øvelser vi gennemgik, fik vi med hjem, og så skulle jeg lave dem hver dag, det tog ikke mere end en halv time. Så da der var gået ca. seks uger, skulle vi der op igen. Da vi kom der op, skulle Thomas se, om jeg var blevet bedre til de øvelser jeg fik, sidst jeg var der oppe. Hvis jeg var blevet så god til hver enkelt øvelse, at Thomas synes det var ok, så fik jeg nye øvelser, som var sværere, som jeg også skulle have med hjem. 

Det gjorde vi i halvandet år, og øvelserne blev sværere og sværere, men jeg fik nemmere ved at læse og kunne læse i længere tid, og jeg blev ikke så hurtigt træt i øjnene. 

Nu er jeg helt fri for at få hovedpine med det samme, mine øjne gør ikke ondt og begynder ikke at ryste, som de gjorde i starten. Nu kan jeg læse op til en halv time, før jeg får hovedpine, og jeg er begyndt at læse sværere bøger. Da vi begyndte, gik jeg i 4. kl., og da læste jeg bøger for 3.kl., og nu går jeg i 6. kl. og læser bøger for 6.kl.

Fars oplevelse fra start til slut af forløbet

Min oplevelse af forløbet hos Klinik for Syn og Udvikling har været meget positivt. Vi har fået en datter, der er gladere og har nemmere ved både at klare skole og fritid. Vi kan stadig arbejde med nogle småting, men det er intet i forhold til, inden vi besøgte Thomas.

Man bliver taget utrolig godt imod, og der blev taget hånd om Lauras problemer fra dag 1 og til slut.


Mille - 15 år - 2015

Hun var ikke dum, som hun selv havde gået og frygtet, hun havde bare et problem med sine øjne - Syn og selvværd.

Allerede da Mille gik i 2. klasse, startede min bekymring for hendes læsning. Mille var pligtopfyldende og motiveret for at lære på alle områder – men når det kom til læsning, stod hun af. Dansklæreren slog det hen med, at det skulle nok komme, og i de næste år følte jeg mig kategoriseret som enten overbekymret mor eller overambitiøs på min datters vegne. I 7. klasse fik Mille ekstra kursus i læsning og læsestrategier, men det var stadig en kamp for hende at læse. Vi havde i årenes løb konsulteret øjenlæger og andre fagfolk for at sikre, at vi ikke overså noget, men uden resultat.

Da Mille var knap 16 og halvvejs gennem 9. klasse, foreslog gode venner os at tage med til Billund og få Mille tjekket hos Thomas, som deres søn netop var startet hos.

Det besøg blev et vendepunkt for Mille.

Med Thomas’ ord havde hun dårlig ”internetforbindelse” mellem hjerne og øjne, hvilket kunne løses med et træningsprogram over fire – fem måneder. Forudsætningen var ifølge Thomas blot , at Mille selv var motiveret for at gennemføre forløbet, så første skridt var, at hun besluttede sig for at ville det. Og det ville hun heldigvis.

Undervejs i træningsforløbet oplevede Mille at få succes med sine indsatser, og til tider spurgte omgivelserne, om hun kunne mærke forskel. – Det ved jeg ikke, men jeg kan mærke, at jeg bliver bedre og bedre til de øvelser, jeg skal lave, var svaret fra Mille. Den afsluttende test og kontrol viste imidlertid med al tydelighed, at hun havde gennemført forløbet med succes. Hendes syn var nu normalt på alle parametre.

Resultatet oplevede Mille i løbet af 10. klasse, hvor det ikke længere var et problem at skulle læse og forstå opgaver, men nu kun et spørgsmål om at kunne løse dem. Karaktererne på hendes afgangsbevis indikerede også effekten. I flere fag havde hun rykket to karakterer op, fx i problemregning, hvor der nu står et 10-tal mod før 4.

Inden første møde i Billund var meldingen fra skolen, at Mille ville få det meget svært i gymnasiet. Efter træningsforløbet og 10. klasse på en anden skole blev Mille erklæret ”klart studieegnet på alle punkter” og kunne forfølge sit ønske om at starte i gymnasiet. Og Mille har fået en bevidsthed om, at hun kan forfølge sine mål, uden at hendes syn spænder ben for hende.

En ting er selve træningsprogrammet og instruktionen på Klinik for Syn og Udvikling. Noget andet og lige så værdifuldt er Thomas’ tilgang til Mille under forløbet. For Milles læseudfordringer gjorde meget mere ondt i hendes selvværd, end jeg overhovedet havde forestillet mig – for hun vidste jo ikke, at der var andre måder at læse på end den, hun kendte og havde så store problemer med. Gennem hele træningsprocessen har hun følt sig set, respekteret og anerkendt som person. Jeg er sikker på, at det har været helt afgørende for Milles egen tro på projektet og på sig selv. For hun var ikke dum, som hun selv havde gået og frygtet, hun havde bare et problem med sine øjne.

Jeg står gerne til rådighed med yderligere information om vores erfaringer med træningsforløbet og Milles udvikling.

Venlig hilsen Birgitte - Milles mor


Pernille - 35 år - 2015

Havde i flere år haft problemer med voldsom hovedpine.

Jeg havde i flere år haft problemer med voldsomme hovedpiner, ofte flere gange om måneden, hvilket som regel betød, at jeg ikke kunne rumme almindelige lyde og lys på de dage. 

Smerterne startede ofte omkring øjnene, hvor jeg altid havde spændinger, og fortsatte så bagover til resten af hovedet. Smertestillende tog kun lige toppen af smerterne. Derudover døjede jeg med køresyge, havde jævnligt kvalme, og efter et piskesmæld i sommeren 2009 blev dette værre. 

Oven i blev jeg ind i mellem svimmel i korte øjeblikke og kunne ikke fokusere og se klart, fx hvis jeg lige drejede hovedet for at se på noget eller hurtigt ændrede retning af blikket. Jeg fik heller ikke læst meget, da dette gik langsomt.

Jeg hørte om muligheden for synstræning, da en kusine startede på et forløb. I sommeren 2014 begyndte jeg selv på et forløb ved Klinik for Syn og Udvikling, som varede 5-6 måneder. 


Det var intensiv træning i ca. 30 minutter hver dag, men allerede efter den første uge kunne jeg mærke, at spændingerne omkring øjnene var lettet, og jo længere jeg kom ind i forløbet, jo mere forsvandt hovedpinen, kvalmen og svimmelheden, og jeg blev bedre til at fokusere, og er desuden begyndt at læse mere. Lidt sjovt var det, at jeg gik til argentinsk tango, og uden at have trænet ekstra af dette, fik jeg af nogle mandlige dansere at vide, at jeg var blevet bedre til at danse. Jeg kunne da også selv mærke, at min balance og kropskontrol var blevet bedre, og at det var blevet nemmere at danse og koncentrere sig om trinnene, uden også at skulle knokle for at holde den rigtige stilling, være i balance m.m.

I marts 2015 fik jeg en laseroperation for min nærsynethed, og efter operationen fik jeg nogle spændinger omkring øjnene samt hovedpine, da synet jo i starten er lidt uklart, men ved hjælp af flere af de øvelser jeg kendte fra forløbet med synstræning, fik jeg hurtigt styr på problemerne. Hvis det skulle ske, at jeg ind i mellem får nogle symptomer som fx spændinger, ja så ved jeg, hvad jeg skal gøre ved det i dag for at stoppe det, så det ikke hober sig op og bliver til et problem.


Regitze - 9 år - 2015

Havde svært ved at læse i mere end 5-10 minutter.

Regitze er en glad pige på 9 år med masser af gå på mod. Rigtig godt når det kræver en ekstra indsats for at kunne koncentrere sig. Hun lader sig nemt aflede og har også svært ved at læse i mere end 5-10 minutter.

I forbindelse med motorik træning hos Anne Brodersen, blev vi anbefalet specifik øjenmotorik, således at vi kunne styrke Regitzes samsyn. Det var i den forbindelse, at vi blev anbefalet Syn og Udvikling i Billund, hvor vi kom i kontakt med Betina.

Vi startede op med daglig træning i ca. 30 minutter pr. dag lige inden sommerferien i 2014. Allerede ved skolestart efter sommerferien i 2014 kunne vi se markant forbedring af læseevnen. Der blev ikke længere byttet rundt på bogstaverne, og læselysten var stor. Efter 9 måneders træning er der langt mere kontrol over øjenbevægelserne. Samsynet virker rigtig godt. Læsehastigheden og især lysten er steget voldsomt, og der bliver nu læst bøger i lange baner.

Der skal stadig trænes på øjenmuskulaturen, således at øjet ikke blot hænger, og læsehastigheden skal stadig øves. MEN der er opnået en klar forbedring, og samtidig har vi fået en pige, som har opdaget lysten til både at læse og skrive, og dermed er kommet frem til ”hjælp til selvhjælp” i form af øvelse i hverdagen.

Det kan klart anbefales at få gjort noget ved selv mindre udfordringer. Det burde være en del af børneundersøgelserne allerede inden skolestart, således at der ikke er så mange, der kommer bagud fra start.


Sabrina - 21 år - 2015

Mine øjne begyndte at skele.

Det hele startede for mig, da jeg var 15, næsten 16 år. Jeg var i min sommerferie begyndt at læse en bog, der var lidt tykkere end dem, jeg normalt plejer at læse.

Efter et par dage, hvor jeg ikke havde lavet andet end at læse, begyndte mine øjne at skele, og min mor tog mig med til en optiker, der tjekkede mig og ret hurtig fandt ud af, hvad der var galt. Han fortalte mig, at jeg havde synsproblemer, og at jeg skulle til at bruge briller, fordi mine øjne brugte så mange kræfter på at holde sig selv på plads og at brillerne ville hjælpe mig med at få mine øjne til at slappe mere af.
Da jeg så 2 år senere skal i gang med min ungdomsuddannelse, bliver jeg testet i læsning og får af vide, at jeg er ordblind.

Da jeg bliver de 21 år, er jeg i gang med at gå på handelsskole. Her begynder det at gå ned ad bakke for mig i forhold til at se. 

Jeg begynder at få sværere ved at se, hvad der står på tavlen og begynder næsten hver dag at føle mig træt og have ondt i hovedet. Jeg føler mig nærmest helt bombet i hovedet efter en skoledag.

Jeg opsøger min optiker igen og bliver testet. Han finder ud af, at mit synsproblem er blevet værre og siger, at der ikke er nogen vej uden om og anbefaler mig den eneste Klinik for Syn og Udvikling, han kender til.

Jeg kommer til Billund og bliver tjekket. De finder, at mine øjne flytter sig stødvist og ikke sammenarbejder og flytter sig glidende. Jeg fik nogle øvelser, som jeg skulle lave hver dag. Da det godt kunne føles lidt håbløst ind i mellem, krævede det til tider lidt hjælp til at få øvelserne lavet hver dag, men min mor stod bag mig hele vejen igennem.

Men i dag kan jeg ikke blot læse hurtigere, jeg kan også følge linjen, jeg er i gang med at læse og ramme den næste linje uden besvær. Jeg har også nemmere ved i dag at sætte mig og læse en bog, end jeg havde før.

Derudover er jeg ikke træt eller har ondt i hovedet mere, og mine briller bruger jeg med meget sjældne mellemrum, kun når jeg er ved at blive træt.


Sofie - 11 år - 2012

Sofie læser i dag uden problemer.

Sofie har haft problemer med sit syn siden 3-års alderen. Sofie sad ofte meget skævt foran fjernsynet og fik drejet sit hoved meget skævt for at se … vi som forældre undrede os, var det en dårlig vane, eller havde Sofie ”bare” svært ved at se ?

Vores læge sendte os videre til en øjenlæge, som igen sendte os videre til Sønderborg Sygehus, her blev det konstateret, at Sofie havde et dovent øje. Som hjælp til det dovne øje fik hun briller. Sofie bar briller længe og lige lidt hjalp det. Sofie blev derfor sendt til Esbjerg skeleklinik, men der var ingen skelen. Beskeden lød fra klinikken, Sofie skal af med sine og briller og så skal hun ”bare” placeres i det modsatte hjørne af hendes dårlige øje, så bliver det meget bedre, for øjet skal trænes op. (Med den viden vi sidder med i dag … ryster vi ofte på hovedet og siger hvilken træning)

Det hjalp desværre ikke at ændre placering for Sofie, Sofie begyndte at miste modet når hun skulle læse – hun syntes det var svært at holde sit fokus på teksten, linjerne sprang ofte for hende, og det var svært at få en mening ud af den læste tekst. Hovedpinen begyndte at melde sig dagligt. Vi sendte Sofie til kraniosakral terapeut, som hurtigt fandt ud af, at Sofie var spændt omkring hendes øjenmuskulatur og derfor led af hovedpinen … vi undrede os lidt … skulle hun til at bruge briller igen. 1½ år tidligere havde vi fået at vide, at hun ikke havde brug for disse længere. Sofie havde det rigtig godt efter hver behandling, men problemerne kom igen, når hun skulle hjem og læse.

Vi gik derfor til optiker for at få lavet en synstest (heldigvis for det). Vores Optiker mente ikke, at Sofie skulle have briller, det ville ikke hjælpe hende. Han ville give lægen ret i Esbjerg om, at øjnene skulle trænes op .. men de trænes ikke op ved at få en anden placering i klassen, og det hjælper bestemt heller ikke Sofie, når hun skal læse. Vi blev anbefalet at sende Sofie til Billund Syns– og trænings center, så øjnene kunne blive trænet op. Det første opkald til klinikken gjorde os meget trygge og bevidst om, at det valg vi nu havde taget, var det rette for Sofie.

Sofie har fået rigtig meget ud at sine behandlinger og træning. Det skulle vise sig ved den første test, at Sofie faktisk læste på to linjer … det gør det rigtig svært at forstå, hvad det er man læser, og det tager lang tid, da hun ofte vendte tilbage og tilbage i teksten for at få det til at give mening. Det har ofte været en sej omgang at få Sofie i gang med at lave sine øvelser, og hun har haft svært ved at se målet med øvelserne. Nogle øvelser syntes hun var rigtig trælse, hvorimod andre var så sjove, at hun havde svært ved at stoppe, når hun først var kommet i gang.

Træningen har også hjulpet Sofie på mange andre måder, hendes balance er blevet væsentlig bedre, hendes selvtillid er blevet bedre i takt med, at hun har fundet ud af, at hun er lige så god og nogle gange bedre end sine klasse kammerater. Vi kan kun ærgre os over, at vi ikke har været bevidste om, at der var en mulighed for at få trænet Sofie noget før, hun burde have været af sted allerede som 5-6 årig og ikke først som 11-årig.

Undervejs i forløbet fik vi kendskab til to andre piger, som Sofie kender, der også var tilknyttede i Billund … det har været en stor støtte for Sofie, at de har kunnet snakke med hinanden undervejs om hvad de lavede, og hvor langt de hver især var i deres program. Sofie læser i dag hver dag uden problemer, uden hovedpine, og hun forstår hvad hun læser … så der er blevet sjovt og spændene at kaste sig ud i div. bøger nu.

Vi kan kun anbefale andre om at komme i gang. Det er mange penge, der skal bruges, og der skal sættes tid af i en travl kalender for at lave øvelserne dagligt i ca. 30 min. men det er det hele værd. Vi syntes det har været en god investering for Sofie og hendes fremtid.


Stephanie - 16 år - 2013

Ikke mere hovedpine.

Jeg har altid døjet med meget hovedpine. Men vi har altid troet, at jeg enten fik for lidt vand, for lidt søvn eller andet, der kunne spille en rolle inden for det.

En dag snakkede jeg med min tysklærer om det, og hun fortalte mig så om Klinikken for Syn og Udvikling i Billund ved Thomas. Efter som jeg havde prøvet kontaktlinser, og det ikke havde hjulpet, valgte min mor og jeg at prøve at køre til Thomas og høre om, hvad det var for noget. Da jeg gik på efterskole, og gerne ville bruge min fulde opmærksomhed på det, vidste jeg ikke helt, om det var noget for mig, men vi blev enige om, at det var noget, vi gerne ville give en chance – og det lykkedes.

Jeg havde øvelser, som jeg skulle lave hver eneste dag. Jeg har haft det rigtig godt med det, og Thomas har været sød og rar til at besvare alle spørgsmål, når man havde noget.

Efter nogen tid begyndte jeg at kunne mærke, at jeg ikke havde så ondt i hovedet mere og kunne bedre koncentrere mig. Jeg blev til og med hurtigere til at læse. Så jeg fik også en masse andre bonusser med, end hvad det var, jeg var kommet efter.

Jeg kan klart anbefale Thomas til andre. Men man skal have viljestyrke og ville det, da man skal lave øvelserne.


Søren - 10 år - 2014

Søren fik hovedpine i skoletiden. Det var altid efter en weekend eller en ferie.

Vores søn Søren havde meget ofte hovedpine, og som mor bekymrede det mig meget. Vi var ved sundhedsplejersken, der gerne ville have, at vi tog til en øjenlæge. Det gjorde vi, men Sørens syn fejlede ikke noget. Jeg havde været ved lægen et par gange, og tog der op igen. Vi fik besked om, at Søren var lidt spændt i nakken, så lidt massage kunne nok løsne op. Lægen sagde også til os, at det at Søren var en klaver dreng og ikke spillede fodbold som de andre drenge i klassen kunne rent bekymringsmæssigt fra Sørens side, give hovedpine. Dette måtte jeg dog blankt afvise. Søren trives rigtig godt i forhold til sine venner. Problemet var, at Søren fik hovedpine i skoletiden. Det var altid efter en weekend eller en ferie.

Fra skolen fik jeg af vide, at Søren ofte var ukoncentreret og sad og dagdrømte, han lå ikke på samme niveau i dansk og matematik som sine klasser kammerater. Søren fik ikke lavet lektier i skolen, dette betød, at der var dage, hvor han var ved at drukne i lektier, han kneb øjnene sammen, og de var lettere røde, og han blinkede en del.

Efter endnu et lægebesøg, snakkede jeg med en medstuderende, der fortalte om samsyn. At der et par steder i landet var klinikker, og at det kunne trænes op. Jeg gik på nettet og fandt frem til Klinik for Syn og Udvikling i Billund. Straks tog jeg kontakt til klinikken og vi fik hurtigt en tid ved Betina. Hun testede Søren og konstaterede, at Søren havde samsynsproblemer.

Vi takkede ja til et forløb og et samarbejde med Betina. Dette betød, at Søren dagligt skulle lave flere former for øvelser. Øvelserne var bl.a. at gå på balance bom, forskellige former for gribe øvelser, med klap for det ene øje, øvelse på computeren, sætte ring om ord, på tid. Det var hårdt arbejde, nogle dage kostede det tårer.

Men lige så stille kunne vi se og mærke en forandring på Søren, han kneb ikke længere øjnene sammen, de var ikke røde og kløede ikke mere. I skolen blev han mere koncentreret, han begyndte at læse mere. Han knoklede og var altid spændt på at komme ned til Betina for at høre, hvad hun havde og sige til hans indsats og til at få nye øvelser med hjem.

Vi har nu afsluttet forløbet på synsklinikken, det er meget sjældent, at Søren har hovedpine. I skolen får han lavet sine opgaver, han arbejder koncentreret, og han er i læring. Han er glad for at læse bøger, og det er sjældent, han har hjemme arbejde. De lektier/ opgaver, han skal lave her hjemme, får han lavet ret hurtigt og uden brok.

Det har været en fantastisk rejse for Søren og os som forældre, vi kan varmt anbefale et samarbejde med Betina og synsklinikken i Billund.


Thomas - 10 år - 2014

Øjenlægen sagde, at Thomas havde et godt syn, der ikke fejlede noget.

Thomas begyndte at få store problemer med at læse allerede i 1 klasse. Det tog lang tid at læse en simpel tekst, hvis vi ikke næsten opgav. Han sad uroligt, kiggede alle andre steder end i bogen osv. Vi talte med Thomas’ dansk lærer i 1.kl, men hun mente, at det nok skulle komme, han skulle bare lige ”knække koden”. Pga. skole sammenlægning fik Thomas så en ny dansk lærer i 2. kl, og hun sagde det samme, at det nok skulle komme, og ekstra læsehjælp ikke var nødvendig, der var jo nogle i klassen, som havde det sværere end Thomas…. Men hvad kunne vi bruge det til!!

Min søsters dreng har også gået i Klinik for Syn og Udvikling med stor succes, så vi overvejede det kraftigt, men tog lige til en øjenlæge, for hvis det nu KUN var synet, der drillede, så var det jo nemmere. Vi har flere i familien der har samsyns problemer, men som dog ikke har haft læsevanskeligheder. Det fortalte jeg øjenlægen og tænkte, at han nok lavede et par ekstra tjek på samsynet. Øjenlægen sagde, at Thomas havde et godt syn, der ikke fejlede noget.

Det var så udslaget, og vi bestilte en tid i Klinik for Syn og Udvikling. Betina kunne allerede ved første test sige, at Thomas havde samsyns vanskeligheder, og jeg kunne som mor også se, hvorledes hans øjne flakkede og var ikke i tvivl om, at her kunne der gøres noget.

Bettina lavede en test på Thomas, hvor han fik en tekst, som blev lidt forskubbet via overheadkopi, og Bettina spurgte om hans læsebog så således ud, og knægten sagde ja med lettelse (endelig en der forstod ham). Da vi kørte hjem, havde jeg den dårligste samvittighed over alle de gange, vi som forældre har siddet og skældt knægten ud, fordi han ikke kunne koncentrere sig.

Nu begyndte der en hård, men også en god tid, hvor vi trænede hver dag. Vi kunne hurtigt se, at Thomas udviklede sig for hver gang vi var til kontrol ved Bettina i Klinikken for Syn og Udvikling, og det gav energi til de næste 3 ugers træning.

Der var mange forskellige øvelser, nogle sjovere end andre.... Især dem på PC var Thomas begejstret for, men hans konkurrence gen blev også vækket i mange af øvelserne, og når så Bettina kunne se, hvor god han var blevet på 3 uger, var det en glad og stolt dreng, jeg fik med hjem fra Billund hver gang.

Ved afslutning efter ca. 6 måneder, var Thomas rykket sig rigtig godt. Han var LUS 7 ( læseudviklingstrin) da vi startede, og rykkede til LUS 13.Det var det niveau, han skulle have været på slut 2. kl, da han altså var på LUS 7 og vi tænkte, det her går bare ikke...

Da Thomas, ½ år efter afslutning fra Klinik for Syn og Udvikling, begynder i 4. kl og derved får en ny dansklærer, opnår han den succes, at hun ikke kan se/høre, at han har haft store læseproblemer. Hun siger til os, at hun kun spørger til det, da der ligger et lille notat omkring noget synstræning.

Thomas har også lette motoriske problemer, han løber anderledes end andre børn, koordineringen til fodbold har også givet ham udfordringer. Thomas’ fodboldtrænere har kunnet se en stor udvikling med Thomas, siden han begyndte i Klinik for Syn og Udvikling, så han har også rykket sig motorisk, og det er jo ikke en dårlig sidegevinst ;-).

Vi er utrolig glade for, at vi tog kontakt til Klinik for Syn og Udvikling, for vi tør slet ikke tænke på, hvor vi i dag ville være, hvis ikke vi havde trænet sammen med Bettina, TAK fra Thomas og hans familie


Uffe - 23 år - 2013

Jeg vidste, at jeg ikke var ordblind, men at det måtte være noget med læsningen.

Jeg led af en meget langsom læsehastighed, koncentrationsbesvær, jeg kunne ikke huske hvad jeg læste, og jeg havde generelt en dårlig indlæringsevne, og så var jeg køresyg.

Som folkeskoleelev klarede jeg mig nogenlunde. Jeg var langt fra den bedste, men jeg var lige god nok til, at lærerne ikke troede, der var noget i vejen med mig, men at jeg bare havde lidt svært ved tingene.

Jeg lærte dog ikke at læse samtidig med de andre børn, og i fjerde klasse blev mine forældre bekymrede. Derfor gik vi i gang med at træne hver dag, indtil jeg lærte det. Jeg er ret glad for historierne i bøgerne, og samtidig kan jeg godt lide udfordringer. Derfor læste jeg Harry Potter bøgerne, når de udkom. Det tog dog et halvt år pr. bog, men nu kunne jeg da læse, og lærerne var overbeviste om, at hvis jeg bare læste hver dag, så blev det bedre. I 6. Klasse blev jeg erklæret ikke ordblind.

Mine indlæringsproblemer begyndte igen at vise sig i 8. klasse, hvor mine matematik karakterer nærmede sig dumpe karakterer. Igen trænede vi derhjemme, indtil jeg kunne det, og jeg bestod 10. Klasse.

Jeg fik også overtalt mine lærer til, at jeg skulle tage en højere handelseksamen, men her kunne jeg ikke længere følge med i undervisningen. Jeg kunne simpelthen ikke nå at læse alle de bøger, og samtidig kunne jeg ikke huske det jeg havde læst. De andre elever gad heller ikke at arbejde sammen med mig, for jeg læste alt for langsomt til dem.

Som 18-årig bestod jeg Handelsskolens grundeksamen, og to år senere handelsøkonomstudiet, hvor jeg hutlede mig igennem ved at være opmærksom i timerne og gode venner med lærerne, inden jeg igen ville prøve kræfter med en universitets uddannelse. Der gik tre måneder, inden det gik op for mig, at der måtte være noget mere end min læse hastighed i vejen med mig. Jeg vidste, at jeg ikke var ordblind, men at det måtte være noget med læsningen.

Jeg gik længe og tænkte over, om der var noget galt, for det er ikke rart at få af vide, at der er noget, du ikke er god til. Det stod dog klart, at jeg skulle tjekkes for at fjerne tvivlen, for noget var der i vejen.

Jeg kontaktede Klinik for Syn og Udvikling og bad dem lave en test for samsyn på mig. Jeg fik diagnosen, og derfor begyndte nu 9 måneders træning, samtidig med at jeg havde det svært på mit studie.

Det var hårdt med den store træningsmængde, for det var muskler, jeg ikke var vant til at bruge, men heldigvis var der sjove øvelser imellem, og jeg kunne hurtigt se resultater.
Øvelserne bestod af forskellige spil, som trænede musklerne i øjet, og de spil udfordrede jeg min bror, far, studiekammerater og naboens hund i. Det gjorde træningen meget sjovere, for jeg vandt jo altid :-). Samtidig med øvelserne til øjet fik jeg også øvelser til at fjerne min køresyge, så i dag rejser jeg landet rundt.

Inden træningen lå mit karakter gennemsnit på 02, og en ordentlig reprimande fra lærerne om, at der skulle til at ske noget, for næste gang var de ikke så flinke.
Det endte dog godt, for efter de første fem måneder havde jeg hævet mit karakter gennemsnit til 6,5 og efter 9 måneder fik jeg 12 i oplevelses økonomi. Jeg har nu afsluttet uddannelsen med karakterer over gennemsnittet af min klasse, og jeg er meget tilfreds.

Jeg har nu fået mit ønske om at læse på højt niveau opfyldt, efter sommer tager jeg en overbygning til min uddannelse.

Problemerne med at huske hvad jeg læser, og koncentrationsbesværet er væk. Jeg kan læse timer, hvis det er interessant eller vigtigt nok. Samtidig er jeg på samme faglige niveau som de andre elever, så nu vil de gerne arbejde sammen med mig.

Jeg vil til enhver tid anbefale Klinik for Syn og Udvikling til alle med læsebesvær. Jeg har fået en god behandling, og den hjælp jeg skulle have haft i folkeskolen.